ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေရွးေခတ္လက္ရာ အႏုပညာေတြ ထြန္းကားတဲ့ ၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းေတြကို ကမၻာ့ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္လို႔ သတ္မွတ္တဲ့ စာရင္းဝင္ဖို႔အတြက္ စတင္ေဆာင္ရြက္ေနပါၿပီ။ အဲဒီလို ေဆာင္ရြက္ရာမွာ ကမၻာ့ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ဖို႔ ဘယ္လို အခ်က္ေတြ နဲ႔ ျပည့္စံုရမွာလဲဆိုတာကို မႏၱေလး ရတနာပံု တကၠသိုလ္က ေရွးေဟာင္းသုေတသန ဌာန ပါေမာကၡ ေဒါက္တာဦး သာထြန္းေမာင္ကုိ ေဒၚခင္မ်ဳိးသက္က ဆက္သြယ္ေမးျမန္းတင္ျပထားပါတယ္။
ကမာၻ႔ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္လို႔ သတ္မွတ္သင့္တဲ့ ေနရာအျဖစ္ စာရင္း၀င္ၿပီး ထိမ္းသိမ္းရမယ့္ေန ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ရွိေနပါသလား။
ကမာၻေပၚက ထူးျခားတဲ့ အေဆာက္အအံုေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ လက္ရာေတြ အတြက္ ကုလသမဂၢက စီစဥ္ၿပီး ႏိုင္ငံ ေပါင္း ၂၁ ႏိုင္ငံပါ၀င္တဲ့ ေကာ္မတီက World Heritage Site လို႔ေခၚတဲ့ ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္ေနရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ထိန္းသိမ္းပါတယ္။
“World Heritage Committee ဆိုတာရွိပါတယ္။ ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္ ထိမ္းသိမ္းေရးေကာ္မတီပါ။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္က UN ကုလသမဂၢ UNESCO ကေန ဖြဲ႔စည္းခဲ့တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတခု ျဖစ္ပါတယ္။ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားမွာရွိတဲ့ Cultural heritage နဲ႔ Natural heritage ေပါ့ေလ၊ ဒီသဘာ၀ အေမြအႏွစ္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ေတြကို မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ၿပီးေတာ့ ဖြဲ႔စည္းတာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအဖြဲ႔အစည္းက ကမာၻမွာ အကာအကြယ္ေပးထားတဲ့၊ တနည္းအားျဖင့္ ဒီ World Heritage Committee က သဘာ၀အေမြအႏွစ္အတြက္ေရာ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဆိုက္ (Site) က ၂၀၀၆ ခုႏွစ္အထိကေတာ့ တကမာၻလံုးမွာ အခု ၈၀၀ ေလာက္ရွိတယ္လို႔ ေျပာပါ တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ အခုမွစၿပီးေတာ့ ဒီ အဖြဲ႔ထဲကို ၀င္ၾကမွာေပါ့ေလ။ အခုမွစၿပီး report လုပ္ထားတာေပါ့”
မႏၱေလး ရတနာပံု တကၠသိုလ္က ေရွးေဟာင္းသုေတသန ဌာန ပါေမာကၡ ေဒါက္တာဦး သာထြန္းေမာင္ပါ။
ထိန္းသိမ္းဖို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္ ေနရာေပါင္းဟာ ကုလသမဂၢက ဦးစီးေစာင့္ေရွာက္ လာခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ရွိလာတဲ့ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၅၇ ႏုိင္ငံမွာ ၉၆၂ ခုရွိၿပီျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ထဲမွာ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္က ၇၄၅ ခုရွိၿပီး သဘာ၀ အေမြအႏွစ္က ၁၈၈ ခု ပါ၀င္ ပါတယ္။
ဒီလို စာရင္း၀င္ျဖစ္လာဖို႔ ပထမဆံုး ေလွ်ာက္ထားခ်င္တဲ့ ႏိုင္ငံက ေလွ်ာက္ထားခ်င္တဲ့ ေနရာအတြက္ မွတ္တမ္းျပဳစု စာရင္းေပးရပါတယ္။ Tentative List လို႔ေခၚတဲ့ ယာယီစာရင္းမွာ ပါသြားရင္ အဲဒီ စာရင္းကို အမည္စာရင္းတင္သြင္းတဲ့ Normination File ထဲပါသင့္ မပါသင့္ ေရြးၿပီး ပါသြားရင္ အႀကံေပးအဖြဲ႔ေတြက အဆင့္ဆင့္ စစ္ေဆးေပးရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွ ႏုိင္ငံတကာေကာ္မတီက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ၿပီး ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္ေနရာအျဖစ္ ေ႐ြးခ်ယ္တာပါ။
ဒီလိုအေ႐ြးခံရဖို႔ အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံကေန တင္သြင္းထားတာ ၁၉၉၆ခုႏွစ္မွာ Tentative List အျဖစ္ ယာယီစာရင္း၀င္တဲ့ ေနရာ ၈ ေနရာ ရွိပါတယ္။
ဟိုေရွး အထက္ ျမန္မာၿမိဳ႕ႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ အင္း၀၊ အမရပူရ၊ စစ္ကိုင္း၊ မင္းကြန္းနဲ႔ မႏၱေလးၿမိဳ႕ႀကီးေတြ ပါ၀င္သလို မြန္ဘုရင္ေတြ တည္ထားတဲ့ ပခိုးနဲ႔ ဟံသာ၀တီေတြပါ ပါပါတယ္။ ေနာက္ အင္းေလး ကန္ႀကီးနဲ႔ ေက်ာက္ေခတ္လက္ရာေတြရွိတဲ့ ျပဒါးလင္းဂူနဲ႔ ၀န္းက်င္ကဂူေတြ၊ ပုဂံေခတ္ လက္ရာေတြ ရွိတဲ့ ပုဂံ၊ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေျမာက္ဦးက ေရွးလက္ရာေတြအျပင္ ေ႐ႊေက်ာင္းေတာ္ႀကီး အပါအ၀င္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ပ်ဴေခတ္က လက္ရာေတြလည္းပါတယ္လို႔ ပါေမာကၡ ဦးသာထြန္းေမာင္က ေျပာပါတယ္။
“ကၽြန္ေတာ္ သိရသေလာက္ကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ပ်ဴဆိုက္ (site) ေတြလို႔ ကၽြန္ေတာ္ၾကားပါတယ္။ ဒီ ဗိႆႏိုးတို႔ သေရေခတၱရာတို႔၊ ဟန္လင္းတို႔ ကို world heritage အတြက္ အဆိုျပဳထားတယ္လို႔ သိရပါတယ္”
ျမန္မာႏုိင္ငံ လို႔ေျပာလိုက္ရင္ အမ်ားသိၾကတာက ပုဂံေပါ့ေနာ္။ ဆရာက သမိုင္းပညာရွင္ တေယာက္ အေနနဲ႔ ဒီ ပုဂံနဲ႔ပ်ဴကို တကယ္လို႔ ေရြးၾကစတမ္းဆိုရင္ ဘယ္ဆိုက္ကို ပိုေ႐ြးသင့္တယ္လုိ႔ ဆရာ ထင္ပါသလဲ။
“ဒါက အေတာ္စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ တန္ဖိုး (value) က ႏွစ္ခုစလံုး ရွိတာ ပါပဲ။ ႏွစ္ခုစလံုး ရွိတဲ့ေနရာမွာ ပုဂံကေတာ့ က်ေနာ္ ထင္တယ္။ လူအမ်ားကလည္း အေတာ္ေလး စိတ္၀င္စားၿပီး ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ တန္ဖိုးထားၿပီးသား ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ပုဂံကို အဓိက အားျဖင့္ က်ေနာ္တို႔က အာ႐ံုစိုက္ၿပီးေတာ့ ဂ႐ုစိုက္ၾကတာေပါ့ေလ။ အဲဒီေတာ့ ျပဳျပင္ထိမ္းသိမ္းမႈေတြ ကလည္း ပုဂံမွာ အေတာ္အသင့္ ရွိ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပ်ဴဆိုက္ေတြကေတာ့ အဲဒါနဲ႔ နည္းနည္းေလး အလွမ္းေ၀းေနေသးတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ က်ေနာ္ သိရသေလာက္ကေတာ့ အဲဒီ ဟန္လင္းတို႔ ဘာတို႔ကို ပ်ဴသာ ေျပာပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ပ်ဴဆိုတာက ပုဂံမတိုင္ခင္က ရွိခဲ့တာေလ။ ပ်ဴမက ပ်ဴ႕ထက္ေစာတဲ့ တျခား ေရွးဦး ယဥ္ေက်းမႈေတြ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ေနရာျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုလည္း အခု ေနာက္ပိုင္း တူးေဖာ္မႈေတြ အရ သိရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ တန္ဖိုးအားျဖင့္ေျပာရင္ေတာ့ ပုဂံဆိုရင္ေတာ့ ပညာဘက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္ထဲ မွာေျပာရင္ေတာ့ historic site ေပါ့ဗ်ာ။ ပ်ဴကေတာ့ proto historical site ေပါ့။ အဲေတာ့ဟန္လင္း မွာ proto -history အျပင္ pre-history ေပါ့။ ေက်ာက္ေခတ္နဲ႔ ပတ္သက္တာလည္း ရွိတယ္။ ပ်ဴနဲ႔ ပတ္သက္တာလည္း ရွိတယ္။ ေနာက္အဲဒီ ေက်ာက္ေခတ္နဲ႔ ပ်ဴေခတ္ၾကားမွာရွိတဲ့ ေၾကးေခတ္နဲ႔ဆုိင္တဲ့ အေထာက္အထားေတြလည္း ရွိတယ္။ ဟန္လင္းသည္ တနည္းအားျဖင့္ေျပာရရင္ cultural succession ဆိုတာေပါ့။ continuity ယဥ္ေက်းမႈအားျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ ဆက္ေနတဲ့ေနရာ တေနရာျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ပိုၿပီးေတာ့ တန္ဖိုးႀကီးမားပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္တုိ႔က ပုဂံလိုမ်ိဳး အႏုပညာ ဗိသုကာ လက္ရာ ဘာညာေတာ့ မရွိဘူးေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အားျဖင့္ ေျပာရင္ေတာ့ အဲဒီ ႏွစ္ဆင့္၊ သံုးဆင့္ေလာက္ကို ဟန္လင္းမွာ ေတြ႔ရမယ္ခင္ဗ်”
ဟုတ္ကဲ့ပါဆရာ။ ပ်ဴလက္ရာေတြကို ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ဘယ္ေနရာေတြမွာ အဓိက ေတြ႔ပါလဲ။ ဘယ္ႏွစ္ေနရာေလာက္မွာ ေတြ႔ပါသလဲ။
“အဓိကအားျဖင့္ေတြ႔ရတာကေတာ့ ဗိႆႏိုးရယ္၊ ေတာင္တြင္းႀကီးနားကေပါ့ခင္ဗ်။ ေနာက္ သေရေခတၱရာက ျပည္နားမွာပါ။ ဟန္လင္းကေတာ့ ေ႐ႊဘိုနားမွာ ရွိပါတယ္။ ေ႐ႊဘို႔အေရွ႕ဘက္ မိုင္ ၂၀ ေလာက္ အကြာမွာ ရွိပါတယ္။ ေနာက္တေနရာက မိုင္းေမာဆိုတဲ့ ေနရာပါ။ ပင္လယ္ၿမိဳ႕ လို႔ လည္း ေခၚပါတယ္။ သူက ကူမဲၿမိဳ႕နားမွာရွိပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ၀ထီး-ဆိုတာ တခုရွိပါတယ္။ ၀ထီးကေတာ့ နထိုးႀကီးၿမိဳ႕နယ္ နားမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ၀ထီးနဲ႔မိုင္းေမာမွာ အေထာက္အထား (evidence) ကေတာ့ ဟန္လင္းတို႔၊ ဗိႆႏိုးတို႔၊ သေရေခတၱရာ တို႔ေလာက္ မမ်ားပါဘူး။
ဒီအထဲမွာ အထင္ရွားဆံုးကို ေျပာရရင္ေတာ့ ဗိႆႏိုးရယ္၊ သေရေခတၱရာရယ္၊ ဟန္လင္း ရယ္ ျဖစ္ပါတယ္”
အခုလို ျမန္မာႏုိင္ငံက ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ေတြကို ကမာၻ႔အဆင့္ သတ္မွတ္ထိမ္းသိမ္းလာမယ္ ဆိုရင္ ဘယ္လို အက်ိဳးေက်းဇူးေတြ ကိုခံစားရမွာပါလဲ။
“အက်ိဳးရွိမွာကေတာ့ အခ်က္ သံုးခ်က္ေလာက္ေတြ႔ရပါတယ္။ တခုကေတာ့ ဒီ နည္းပညာဆိုင္ရာ အေထာက္အပံ့ေတြ ရလာမွာပါ။ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းေတြကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းမလဲ။ စည္းနဲ႔ကမ္းနဲ႔ စံနစ္တက် ဘယ္လိုထိမ္းသိမ္းမလဲ။ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အပံ့ ရလာမယ္။ နံပါတ္ႏွစ္ က ေငြေၾကးပိုင္းဆုိင္ရာ အေထာက္အပံ့ရလာမယ္။ နံပါတ္သံုးက ဘာအက်ိဳးရွိလာမလဲဆိုေတာ့- ဒီ world heritage ထဲ ၀င္သြားျခင္း အားျဖင့္ tourism မွာ ပိုၿပီးေတာ့ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိလာႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီ အက်ိဳးဆက္သံုးခုအေနနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ရလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ သူတို႔ေပးမယ့္ နည္းပညာဆိုင္ရာ အကူအညီထဲမွာ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြ တာရွည္ေအာင္ ဘယ္လို ထိမ္းသိမ္းမလဲဆိုတာ တဘက္ကပါသလို ေနာက္တခုကလည္း အႏၱရာယ္ ႀကံဳေတြ႔ေနရခ်ိန္ မ်ိဳးမွာ emergency ေပါ့ေလ။ အေရးေပၚ အေထာက္အပံ့ေတြ အမ်ားႀကီး ရလာႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မို႔ တကယ္လို႔မ်ား က်ေနာ္တို႔ဆီက cultural site ေတြက world heritage အျဖစ္နဲ႔ သတ္မွတ္တာ ခံရမယ္ ဆိုရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အမ်ားႀကီး အက်ိဳးရွိလာႏိုင္ပါတယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။”
ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပါေမာကၡ ေဒါက္တာဦးသာထြန္းေမာင္ပါ။ ေရွ႕တပတ္မွာေတာ့ နည္းပညာ ဆိုင္ရာမွာ ဘယ္လို အေထာက္အပံ့ေတြ ရလာႏုိင္မယ္ ဆိုတာကို ဆက္ၿပီးေျပာျပေပးမွာပါ။
မူရင္းVOA
ျမန္မာျပည္က ကမာၻ႔ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ (အပိုင္း ၂)
ဒီတပတ္ေတာ့ ကမာၻ႔ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ဖို႔ ကုလသမဂၢကို တင္သြင္းထားတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံက ေနရာေတြထဲမွာ ပ်ဴလက္ရာေတြရဲ႕ထူးျခားမႈနဲ႔ ဒီေဒသေတြကို ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္အျဖစ္ ထားသင့္တယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ရင္ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ အက်ိဳးအျမတ္ ဘာေတြရလာႏိုင္တယ္ဆိုတာေတြကို ေျပာျပပါရေစ။
ေရွးေဟာင္းလူမ်ိဳးတမ်ိဳးျဖစ္တဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအထက္ပိုင္းနဲ႔ အလယ္ပိုင္းေဒသ တေက်ာမွာ ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္နဲ႔ခ်ီၿပီး အေျခခ် ေနထုိင္ခဲ့ၾကတာပါ။ ခ်င္းတြင္းနဲ႔ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေၾကာင္းေတြ မွာ အထူးသျဖင့္ ေျမာက္ဘက္တေကာင္းကေန ေတာင္ဘက္ ျပည္ ၿမိဳ႕၀န္းက်င္အထိ ၿမိဳ႕ျပတည္ၿပီး အေျခခ်ခဲ့ၾကတဲ့ ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြရဲ့ ဘာသာစကားကို ပုဂံမင္း ဆက္ေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲတဲ့အခ်ိန္အထိ သံုးေနဆဲျဖစ္တာကို ဘာသာေလးမ်ဳိးနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ထား တဲ့ ျမေစတီ ေက်ာက္စာမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ပ်ဴလူမ်ိဳးေတြဟာ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ေဒသတလႊား ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနထိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုေပမဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကပ်ဴေတြနဲ႔ ဆင္ဆင္တူတာမ်ိဳးေတာ့ မေတြ႔ရဘူးလို႔ မႏၱေလး၊ ရတနာပံုတကၠသိုလ္က ေရွးေဟာင္း သုေတသန ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ဦးသာထြန္းေမာင္ ကေျပာပါတယ္။
“ပ်ဴဒဂၤါးေတြေပါ့ေလ။ ပ်ံ႕ႏွံ႔မႈက ဖူနန္တို႔ဘက္ကိုလည္း ေရာက္ပါတယ္။ ေနာက္ အေရွ႕ဘက္မွာဆိုရင္ ယိုးဒယားက တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕ေတြ မွာလည္း ရွိပါတယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာေတာ့ ပ်ဴနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဆိုက္ေတြ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔သည္ ယဥ္ေက်းမႈအရ ေခတ္ၿပိဳင္ေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ contemporary site အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ ဖူနန္ေပါ့ေလ။ အဓိကအားျဖင့္ ဖူနန္က က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ ဗီယက္နမ္ ေတာင္ပိုင္းမွာ ရွိပါမယ္။ ၇ ရာစု ေအဒီ ကေန ၉ ရာစုေအဒီ ေလာက္ၾကားမွာ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ဆိုက္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔သည္ လူမ်ိဳးးအားျဖင့္ကြဲျပားတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈ အားျဖင့္လည္း ကြဲျပားတယ္ေပါ့ခင္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆီမွာရွိတဲ့ ပ်ဴဆိုက္ေတြမွာရွိတဲ့ ဟာနဲ႔ တကယ့္ ဆင္ဆင္တူတဲ့ ဟာမ်ိဳး ဆိုတာကေတာ့ အဲဒီဘက္ေတြမွာေတာ့ မေတြ႔ရပါဘူး။ -ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီက unique ေပါ့။ ဆင္တူတာမရွိပါဘူး။”
ဒီလို ထူးထူးျခားျခား ရွိလွတဲ့ ပ်ဴလက္ရာ အပါအ၀င္ ရွားပါးလွတဲ့ ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြ အတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ထိမ္းသိမ္းမႈရွိဖို႔ အေရးတႀကီး လိုအပ္ေနတာပါ။ တကယ္လို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ ထဲက ေရွးလက္ရာေတြအတြက္ ကုလသမဂၢက ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္အျဖစ္ ထိမ္းသိမ္းဖို႔ စာရင္းသြင္း ခဲ့ရင္ေတာ့ ဒီလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျဖည့္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အေထာက္အကူေတြ ေတာ္ေတာ္ ရလာႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ ေဒသေတြဟာ ေရွးေဟာင္းလက္ရာ ျမတ္ႏိုးၾကတဲ့ ႏုိင္ငံျခား ခရီးသြားေတြ ကို မ်က္စိက်ေစမယ့္အျပင္ ကုလသမဂၢကေထာက္ပံ့တဲ့ ေငြေၾကးဆုိင္ရာ အေထာက္အကူေတြသာမက နည္းပညာပိုင္း ဆိုင္ရာေတြအတြက္ပါ အေတာ္ အက်ိဳးရွိလာႏုိင္တယ္ လို႔ ပါေမာကၡ ဦးသာထြန္းေမာင္က ေျပာပါတယ္။
“နည္းပညာပိုင္းအရေျပာမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အဓိကအားျဖင့္ concept ေပါ့ေနာ္။ ဒါကို စေျပာခ်င္ပါတယ္။ အခု ကမာၻက အသိမွတ္ျပဳတယ္၊ ေရွးေဟာင္းတန္ဖိုး ထားၾကတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ ဒီလို တန္ဖိုးထားဖို႔ အဓိက-က awareness လို႔ေခၚတဲ့ အသိမရွိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ျပည္သူေတြေပါ့။ အေတာ္မ်ားမ်ားက ေရွးေဟာင္းပစၥည္းကို သူတို႔ ဘယ္လို ထိန္းသိမ္းရမလဲ ဆိုတာသိၿပီး နားလည္တာမ်ဳိး awareness မရွိပါဘူး။ သူတို႔ ဘုရားေတြကိုပဲ ၾကည္ညိဳတယ္။ သဒၵါလြန္တယ္။ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ဆိုလည္း ျမတ္ႏိုးၿပီးေတာ့ ဒါႀကီးကို အသစ္ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္မယ္ဆိုၿပီးေတာ့ စိတ္ပဲရွိတယ္။ ဆိုလိုတာက အေဟာင္းကို အေဟာင္းအတိုင္း ထားျခင္းသည္ ပိုၿပီးေတာ့ ဒီဟာကိုခ်စ္ျမတ္ႏိုးရာေရာက္တယ္ဆိုတာကို လူတိုင္းသိဖို႔ လိုပါမယ္။ ဒီအေဟာင္းကို အသစ္လို ေရႊတေျပာင္ေျပာင္နဲ႔ လုပ္လိုက္လို႔ ရွိရင္ ဒါသည္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းကို တန္ဖိုးထားရာ မေရာက္ပါဘူး။ ဒါ နံပါတ္ (၁) awareness ေပါ့ေလ”
ေရွးေဟာင္းပစၥည္းကို ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရာမွာ ဘယ္လုိတန္ဖိုးထားရမယ္ဆိုတာကို နားလည္ဖို႔၊ သိဖို႔က ပထမ အခ်က္အေနနဲ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ထိန္းသိမ္းေရး လုပ္တဲ့ေနရာ မွာ ေရွးမူမပ်က္ ရွိေစဖို႔ ဘယ္လို နည္းပညာေတြ သံုးရမယ္ ဆိုတာ သိလာႏုိင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
“ေနာက္ နံပါတ္ႏွစ္ကေတာ့ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ ဆိုသည္မွာ reservation – conservation ရွိပါတယ္။ ဒါကို standard ရွိလာေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္လုိ လုပ္မလဲ။ ေရွးပစၥည္းကုိ ေရွးမူ မပ်က္ေပါ့ေလ။ ဒါကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ conserve လုပ္ဖို႔လိုတာေပါ့။ ဆိုေတာ့ တနည္းအားျဖင့္ ဒါေတြကိုိ တခါတေလက်ရင္ အထင္တမ်ိဳးလြဲၿပီးေတာ့ reconstruction လုပ္တာလို ျပန္ အသစ္ေဆာက္လိုက္ လို႔ ရွိရင္ ဒါသည္ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းရဲ႕တန္ဖိုး ပိုၿပီးေတာ့ ေလ်ာ့သြားတယ္။ ဒါ အဘက္ဘက္က မေကာင္းျဖစ္သြားတာေပါ့။ အဲေတာ့ reservation –conservation နဲ႔ပတ္သက္လို႔ standard ရွိပါတယ္”
ေရွးေဟာင္း လက္ရာေတြအတြက္ သီးသန္႔ထားၿပီး နဂိုရ္ မူလလက္ရာမပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားတာ reservation – conservation အတြက္ စံနစ္တက်ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရတာေတြ ရွိပါတယ္။ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ဒါမွမဟုတ္ ေနရာတေနရာကို ထိန္း သိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ လုပ္တဲ့ေနရာမွာ မလုပ္ခင္ကေရာ၊ လုပ္ငန္းခြင္၀င္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာေရာ၊ ေနာက္ပိုင္းမွာပါ စံနစ္က်ဖို႔ လိုပါတယ္။
“လုပ္ငန္းမ၀င္ခင္ အဲဒီ ပစၥည္းတခုကို ေရွးေဟာင္း မူအတိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဓာတ္ပံုရိုက္ ရတယ္။ ေနာက္ ၀င္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္လို conservation ၀င္တယ္ေပါ့ေလ။ reservation ၀င္တယ္ေပါ့။ ၿပီးသြားတဲ့အခါမွာလည္း ဘယ္လို ၿပီးသြားတယ္ေပါ့။ ဆိုေတာ့ အဲဒီ သံုးပံုကို ယွဥ္ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဒီအတိုင္း maintain လုပ္ထိမ္းထားပါတယ္ဆိုတာကို prove သက္ေသျပတဲ့ သေဘာပါခင္ဗ်။ ဆိုေတာ့ ဒီနည္းပညာ အဆင့္ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပိုၿပီးေတာ့ တရင္းတႏွီး ရပါမယ္။ တျခား chemical aids ဓာတု အေထာက္အကူေတြနဲ႔ ဘာပစၥည္းကို ဘယ္လို ထိန္းမယ္။ ဒါေတြက က်ယ္ျပန္႔သြားၿပီ။ ဒါဟာ သိပၸံပညာ science ျဖစ္သြားၿပီ။ အဲဒါမ်ိဳးေတြမွာ အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူ ရလာႏုိင္ပါတယ္”
ေရွးေဟာင္း သုေတသနပါေမာကၡ ေဒါက္တာဦးသာထြန္းေမာင္ပါ။ ေနာက္တပတ္မွာေတာ့ အတိတ္ကို ေလ့လာႏုိင္ဖို႔ ေရွးေဟာင္းတူးေဖာ္တဲ့ေနရာမွာ ဘာေတြ သိထားဖို႔လိုတယ္ဆိုတာနဲ႔ တူးေဖာ္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ေလ့လာဆန္းစစ္မႈ လုပ္ရတာေတြကို ေျပာျပေပးအံုးမွာပါ။
မူရင္းVOA
ျမန္မာျပည္က ကမာၻ႔ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ (အပိုင္း ၃)
ျမန္မာႏိုင္ငံက ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈလက္ရာေတြအတြက္ ကမာၻ႔ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး ထိန္းသိမ္းတာမ်ဳိး မရွိေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္အျဖစ္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ ေနရာ (၈) ေနရာကို ကုလသမဂၢ ပညာေရး၊ သိပၸံနဲ႔ယဥ္ေက်းမႈ UNESCO ယူနက္စ္ကို အဖြဲ႔ကို ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာ တင္သြင္းခဲ့ၿပီး အခု ကမာၻ႔အေမြအႏွစ္ ထိန္းသိမ္းေရးေကာ္မတီရဲ့ ယာယီ စာရင္းမွာေတာ့ ၀င္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေနရာေတြကေတာ့-
နံပါတ္ (၁) အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွးေဟာင္း ၿမိဳ႕ႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ အင္း၀၊ အမရပူရ၊ စစ္ကိုင္း၊ မင္းကြန္းနဲ႔ မႏၱေလး။
နံပါတ္ (၂) ျပဒါးလင္းဂူနဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္က ဂူေတြ။
နံပါတ္ (၃) က ပုဂံေဒသနဲ႔ ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြ။
နံပါတ္ (၄) က အင္းေလးကန္။
နံပါတ္ (၅) က မြန္ၿမိဳ႕ႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ ပဲခူး၊ ဟံသာ၀တီ။
နံပါတ္ (၆) က ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဦးေဒသနဲ႔ ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြ။
နံပါတ္ (၇) က ပ်ဴၿမိဳ႕ႀကီးေတြ ရွိရာ ပိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊ သေရေခတၱရာ။ ေနာက္
နံပါတ္ (၈)က စကု၊ ပခန္းႀကီး၊ ပခန္းငယ္၊ လယ္ကိုင္းနဲ႔ မႏၱေလးက ေရႊေက်ာင္းေတာ္ႀကီးလို ကုန္းေဘာင္ေခတ္ သစ္သားေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။
ဒီေနရာအျပင္ တျခား ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈလက္ရာေတြရွိတဲ့ ေနရာေတြမွာ ေရွးေဟာင္း သုေတ သန တူးေဖာ္မႈနဲ႔ ဆန္းစစ္ေလ့လာမႈေတြလုပ္ခဲ့ရင္ ေရွးေခတ္ျမန္မာႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ အသံုးအေဆာင္၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ စ႐ိုက္ေတြအျပင္ ေရွးေခတ္ အပင္သတၱ၀ါေတြနဲ႔ ေရွးက သဘာ၀၀န္းက်င္ကိုပါ တေစ့တေစာင္း သိလာႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ေရွးေဟာင္းေနရာတခုရဲ႕အတိတ္ကို ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ဖို႔ တူးေဖာ္ေရးလုပ္တဲ့ေနရာမွာ ေရွးမူ မပ်က္ ထိန္းသိမ္းေရးလုပ္ႏိုင္ဖို႔က အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီလိုထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔ သတိထားသင့္တဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ ပထမဆံုး ဆိုက္ (Site) လို႔ေခၚတဲ့ ေရွးေဟာင္းေနရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လို တူးေဖၚသင့္တယ္ဆိုတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာစဥ္းစားဖို႔လိုတယ္လို႔ မႏၱေလးရတနာပံု တကၠသိုလ္က ေရွးေဟာင္း သုေတသနဌာန ပါေမာကၡ ေဒါက္တာဦးသာထြန္းေမာင္က ေျပာပါတယ္။
“က်ေနာ္တို႔က ေရွးေဟာင္း site ဆိုက္ေနရာ တခုကို အကုန္လံုးကို တူးမလား- ။ ဒါဟာ အားလံုးကို တူးတဲ့ total excavation ေခၚတာေပါ့ေလ။ ဒါမွ မဟုတ္ရင္ တခ်ဳိ႕တ၀က္တူးတဲ့ partial excavation လုပ္မလား။ ဘယ္ေနရာကို total လုပ္ၿပီးေတာ့ ဘယ္ေနရာကို partial ထားခဲ့မလဲ၊ တခ်ဳိ႕တ၀က္ထားခဲ့ မလဲေပါ့။ ဒီလို တူးေဖာ္တဲ့ေနရာမွာလည္းပဲ အေတာ္ သိမ္ေမြ႔ပါတယ္။ အကုန္လံုးကိုတူးဖို႔ ဆိုတာ ကလည္း တဘက္မွာ တူးလိုက္လို႔ ရွိရင္ သူ႔အတြက္ excavation တူးတာကေန သူ႔ကို destruction ဖ်က္ဆီးပစ္တာေတြ ျဖစ္တာရွိပါတယ္။ မ်ားမ်ား တူးေလ မ်ားမ်ား ပ်က္စီးေလပဲ။
ဒီပစၥည္း တခုသည္ ေနာက္တခါ ဒါမ်ဳိးရဖို႔ဆိုတာ အစားထုိးလို႔လည္း မရပါဘူး။ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ဆိုတာ အဲဒီလို တူးလို႔ ရွိရင္ေတာင္မွ ဒီဟာကို ဘယ္လို တူးခဲ့တယ္။ ဘယ္လို record (မွတ္တမ္း) လုပ္မလဲ။ ဒါ recording မွတ္တမ္းတင္တာ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ recording (မွတ္တမ္း )မရွိဘဲနဲ႔ တူးေဖာ္တဲ့ excavation လုပ္ျခင္းသည္ (without having any recording, excavation) ဟာ လံုး၀ဖ်က္ဆီးပစ္သလို (total destruction) ပါပဲ”
-ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ အားလံုးကို တူးရင္ အားလံုးကို ဖ်က္တာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း တခုကို တူးတဲ့အခါမွာ ဒါသည္ အစားထိုးလို႔ မရတဲ့အရာျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ တူးတဲ့လူဟာ စံနစ္တက် record (မွတ္တမ္း) လုပ္ဖုိ႔ လိုပါတယ္။ detail ေပါ့ေလ။ အတိအက် မွတ္တမ္းတင္ဖို႔ လိုပါတယ္။
စံနစ္တက်ျဖစ္ေအာင္ မွတ္တမ္းတင္တဲ့ေနရာမွာ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိသလို တင္ထားတဲ့ ဒီမွတ္တမ္း မွတ္ရာေတြကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔အျပင္ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္က လူထုသိေအာင္ ျဖန္႔ျဖဴးေပးဖို႔-လို႔ဆိုပါတယ္။
“မွတ္တမ္း ဆိုတဲ့ေနရာမွာ (written record) စာေရးသားၿပီးေတာ့ မွတ္တမ္းတင္တာ ရွိတယ္။ ဓာတ္ပံုရိုက္ၿပီးေတာ့ မွတ္တမ္းတင္တာ ရွိတယ္။ ပန္းခ်ီနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္တာ ရွိပါတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြ စံနစ္တက် တူးေဖာ္ရမယ္။ တူးေဖာ္ၿပီးေတာ့ ဒါကို ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ဖို႔ လိုပါတယ္။
ကိုယ္တူးထားတဲ့ ဆိုက္ေတြကို ျပည္သူေတြသိေအာင္၊ ဒါမွ ဒီဟာသည္ လူေတြၾကားထဲမွာ အသိေတြ ေရာက္သြားၿပီးaတာ့ မတိမ္မေကာ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ဆက္လက္ တည္ရွိေနမွာ ျဖစ္ ပါတယ္။ တူးေဖာ္ၿပီး ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀မႈ မရွိဘူး။ ျပည္သူေတြကို အသိမေပးဘူး ဆိုရင္လည္း ဒါသည္ အလကား ပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ တူးေဖာ္ရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့-ရရွိလာတဲ့ အသိပညာေတြ ကို ျပည္သူေတြကို မွ်ေ၀ခံစားေစဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္”
အခုလို တူးေဖာ္တဲ့ အပိုင္းမွာတင္ အေရးပါတာမဟုတ္ပါဘူး။ တူးေဖာ္ၿပီးခ်ိန္မွာ post excavation analysis လို႔ ေခၚတဲ့ တူူးေဖာ္လိုက္တဲ့ ပစၥည္းေတြကို ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆန္းစစ္ေလ့လာတာကလည္း အေရးပါပါတယ္။
“ေနာက္တခုက က်ေနာ္တို႔ ဘာအေရးႀကီး မလဲဆိုေတာ့ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြ တူးေဖာ္တဲ့အခါ မွာ ႏွစ္ပိုင္းရွိတာေပါ့ေလ။ တူးေဖာ္တာ တပိုင္းရွိတယ္။ ေနာက္ တူးေဖာ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ ရရွိလာတဲ့ ပစၥည္း ေတြကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ေလ့လာတာေပါ့ ခင္ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ သိပၸံဆိုင္ရာေတြကို ပို႔ၿပီးေတာ့ သိပၸံပညာ ရွင္ေတြ scientists ေတြဆီက ဓာတုေဗဒနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ အကူညီယူရတာ ရွိတယ္။ ေနာက္ geology (ဘူမိေဗဒ) နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အကူညီယူရတာရွိတယ္။ ႐ူပေဗဒ (physics )နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အကူညီယူရတာရွိတယ္။ ဒါက က်ေနာ္တုိ႔ တူးေဖာ္မႈေနာက္ပိုင္းမွာ လုပ္ရတဲ့ သုေတသန process လုပ္ငန္းအဆင့္ဆင့္ေပါ့ခင္ဗ်။ ဒါကို က်ေနာ္တို႔က post excavation analysis လို႔ ေခၚပါတယ္။ တူးေဖာ္ၿပီး ေလ့လာမႈေပါ့ေလ။ ဒီအပိုင္းက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆီမွာ အားနည္းပါတယ္။ အခုက်ေနာ္ထင္တယ္၊ ယူနက္စကို UNESCO က ထိန္းသိမ္းေရး ၀င္လာလို႔ ရွိရင္ post excavation analysis မွာ အမ်ားႀကီး အားသာလာမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္”
ကုလသမဂၢရဲ႕ပ့ံပိုးမႈနဲ႔ ထိန္းသိမ္းမႈေတြကေန ျမန္မာႏုိင္ငံထဲက ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ အေမြ အႏွစ္ေတြ ေပ်ာက္ပ်က္ကုန္မယ့္ အႏၱရာယ္ကို တားဆီးရာမွာ အမ်ာႀကီး အေထာက္အကူ ရလာမွာ ပါ။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ့္ေျမေပၚက ရတနာေတြကို ကိုယ္တိုင္လည္း ခ်စ္တတ္မွ ထိန္းသိမ္းရာမွာ ထိေရာက္ မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
“က်ေနာ္တုိ႔အားလံုး ေရွးေဟာင္းပစၥည္းကို ခ်စ္တတ္ဖို႔ လိုတာေပါ့။ ဘယ္လိုခ်စ္တတ္ရမလဲ ဆို ရင္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ဆိုတာ အေဟာင္းကို အေဟာင္းအတိုင္းထားတာ အေကာင္းဆံုး ပါပဲလို႔။ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔က လိုပါတယ္။ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အဦးေတြ ကို အသစ္ျပန္ေဆာက္ျခင္းသည္ ခ်စ္ရာ မမည္ပါဘူးလို႔။ ဒါကိုျပည္သူေတြ အားလံုးကို ကၽြန္ေတာ္က သိေစခ်င္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ”
ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပညာရွင္ ေဒါက္တာဦးသာထြန္းေမာင္ပါ။
ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေပးႏုိင္မယ့္ေနရာ site (ဆိုက္) ေတြကို ျမင္သာ ထင္ သာ ေတြ႔ေနရတာမ်ိဳးရွိသလို တခါတေလမွာေတာ့ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ နဲ႔ ေတြ႔ရ တတ္ တာမ်ိဳးလည္း ရွိပါတယ္။
တခါတေလမွာေတာ့ ေရွးလူႀကီးေတြရဲ႕ ေျပာၾကားခ်က္ေတြကေန ေတြ႔လာ တာမ်ိဳးပါ။ အခုေခတ္ မွာေတာ့ ေကာင္းကင္ ဓာတ္ပံုေတြကေနျဖစ္ေစ၊ ဘူမိ-႐ူပ နည္းေတြ သံုးၿပီးျဖစ္ေစ ေရွးေဟာင္း ဆိုက္ေတြကို ရွာေဖြလာႏုိင္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ရွာေဖြေတြ႔ သည္ျဖစ္ေစ အေရးႀကီးတာက တူးေဖာ္တဲ့အပိုင္းနဲ႔ တူးေဖာ္ၿပီး ေလ့လာဆန္းစစ္တဲ့ အပိုင္းေတြအျပင္ ေဒသခံေတြအေနနဲ႔ ကိုယ့္ေရွးေဟာင္းအေမြကို ကိုယ္ခ်စ္တတ္ဖို႔ လိုပါတယ္ဆိုတာကို တင္ျပရင္း ဒီသီတင္းပတ္အတြက္ သိပၸံနဲ႔နည္းပညာ က႑ကို ဒီမွာပဲ ရပ္နားလိုက္ပါရေစ။
မူရင္းVOA